Groepslessen

Groepslessen

Het voordeel van een groepsles is dat je nooit alleen bent. Je kunt elkaar motiveren en beweegt allemaal met hetzelfde doel. Daarnaast leer je andere mensen kennen en hoef je niet zelf je oefeningen te bedenken. Alle lessen kennen een logische opbouw en worden op een veilige manier gegeven.

Pilates

Pilates is een bewegingsmethode op een mat ontwikkeld door Joseph Pilates (1880-1967).  De kracht van Pilates zit vooral in de eenvoud en combinaties van bewegingen, welke volgens de Pilates principes beheerst en nauwkeurig worden uitgevoerd. Dit vereist concentratie en een optimale ademhaling. Iedere beweging ontstaat vanuit de kern (core) van het lichaam en verstevigt daardoor het korset van spieren rondom rug, buik en bekken. Daardoor verbetert de lichaamshouding. Andere spieren worden soepeler en krachtiger. Pilates is dé core training als basis voor bijv. andere sporten als hardlopen, dans en yoga: meer kracht, minder gewrichtsslijtage en minder blessures.

Pilates is voor iedereen geschikt. Voor mensen met een zittend beroep, voor mensen met rug- en nekklachten, voor beginnende sporters en voor gevorderde sporters die hun prestaties willen verbeteren.

De effecten van Pilates: 

  • vergroot je kracht en flexibiliteit
  • zeer doeltreffend als therapie voor rug-, nek-, schouder-, gewrichts-, en houdingsklachten
  • geeft stabiliteit met name in romp, schoudergordel en bekken
  • verbetert je houding
  • verbetert je coördinatie
  • verbetert de concentratie
  • geeft je energie
  • geeft een verhoogde mate van lichaamsbewustzijn 

Flow for all

Flow for all is een toegankelijke vinyasa yogales vol beweging waarbij de houdingen vloeiend in elkaar overlopen. Een les die beweging en ademhaling combineert. De lessen kunnen langzaam, sterk en meditatief zijn of juist erg uitdagend en snel. Je ontwikkelt kracht, lenigheid en flexibiliteit. Spieren worden langer, sterker en soepeler. De diepere ademhaling is helend en heilzaam voor je zenuwstelsel. Kamp je met onrust zoals piekeren, onzekerheid of stress, dan kan deze yogavorm helpen om “uit je hoofd en in je lijf ” te komen, omdat de houdingen aandacht en inspanning vragen. Je verbetert je concentratievermogen en bouwt kracht op, zowel fysiek als mentaal. Vinyasa Yoga is op dit moment één van de populairste yogavormen.   

Dit zijn de effecten: 

  • verbetering van ademhaling en concentratie
  • meer flexibiliteit en balans
  • vastzittende spieren worden losgemaakt
  • je leert spanning te signaleren en voorkomt stress
  • verbetert je lichaamshouding en versterkt rompspieren
  • meer kracht in je hele lichaam en dus figuurcorrectie

Body Flow

Body Flow is een mix van Tai Chi, Yoga en Pilates. Na een aantal lessen zul je al snel de “flow” ervaren en genieten van de muziek die deze les ondersteunt. De combinatie van de verschillende disciplines maken Body Flow uitdagend en een erg leuke, afwisselende les. De ademhaling speelt ook een belangrijke rol waardoor je lichamelijk en geestelijk meer in balans komt.

Deze groepsles:

  • verbetert de flexibiliteit van je gewrichten en je bewegingsbereik
  • verbetert je conditie
  • maakt je kernspieren (buik, borst en rug) sterker
  • helpt je caloriën te verbranden
  • verlaagt je stressniveau
  • verbetert je concentratie
  • eindigt met een korte ontspanning/meditatie

Yin Yoga

Yin yoga is een kalme yogavorm. Tijdens Yin Yoga worden de houdingen langere tijd vastgehouden, zo’n 2 – 5 minuten. Yin Yoga leert je diepgaand te ontspannen en heeft o.a. een gunstig effect op de slaap. Deze yogavorm is gericht op het verbeteren en hydrateren van bindweefsels zoals: fascie, ligamenten, pezen, botten en gewrichten. Deze worden soepeler, sterker en dus vitaler, waardoor je beter gaat bewegen. Bovendien vergroot het de flexibiliteit van het lichaam. Dieperliggende spieren worden gerekt en het bekkengebied wordt soepeler. Yin Yoga zorgt voor een betere doorbloeding en vermindert spanning in het lichaam. Door intense stretch worden de energiekanalen gestimuleerd  en daardoor de doorstroming van levensenergie (Chi). Yin Yoga voedt, balanceert en herstelt je fysieke, emotionele en mentale welzijn.

SUP

SUP staat voor Stand Up Paddling. Suppen is ontzettend goed voor het lichaam omdat je écht al je spieren aan het werk zet.  Heb je nog nooit gesupt? Geen probleem. We beginnen altijd met een korte instructie op de kant. En voor je het weet sta je rechtop op het supboard te peddelen. We peddelen naar een rustige, aangename plek en maken de boards met lijnen aan elkaar vast. Dan ga je yoga ervaren op het supboard. De boards zijn net zo breed als een yogamat en daardoor extra stabiel. De spieren zijn opgewarmd door het suppen, tijd om te stretchen! Met volle aandacht beweeg je tijdens SUP Yoga rustig van de ene houding naar de andere terwijl het water onder je door kabbelt. Nog meer dan bij yoga op de mat, voel je wat een houding met je lichaam doet. Er zal nog meer een beroep worden gedaan op je focus en concentratie. De frisse lucht die je inademt is heilzaam voor je zenuwstelsel. Spieren en gewrichten worden soepeler. We eindigen met een korte ontspanningsoefening, zittend of liggend op de sup. Luisterend naar de geluiden van de natuur, het kabbelende water, de zonnestralen op je gezicht en de wind door je haren. Een heerlijk moment van rust en totale ontspanning. Daarna peddelen we weer naar de plek waar we zijn opgestapt.

Om mee te kunnen doen met Sup Yoga is ervaring met yoga of suppen niet noodzakelijk. Als een yogahouding niet bij je past, dan wordt er een alternatief geboden. Het is wel belangrijk dat je kan zwemmen. Al leert de ervaring dat er bijna nooit iemand in het water valt. Een mooie mix van inspanning en ontspanning. 

Wat mensen vinden van onze groepslessen

Ik volg al vanaf het eerste begin Pilates bij Marian. Al sinds 2006. Ze is zeer kundig en ervaren en begeleid je heel goed door de verschillende oefeningen heen. Ik word er altijd heel blij van en mijn onderrugklachten zijn helemaal verdwenen.

Anna vd H

Contact