pilates

pilates

Pilates is een training voor lichaam en geest, ontwikkeld in het begin van de vorige eeuw door Joseph Pilates (1880-1967). 

De Pilates oefeningen worden uitgevoerd op een mat. De kracht van Pilates zit vooral in de eenvoud en combinaties van bewegingen. De bewegingen worden volgens de Pilates principes beheerst en nauwkeurig uitgevoerd. Vanuit een goede lichaamshouding worden alle spiergroepen geactiveerd, spieren worden langer en sterker. Dit vereist concentratie en een optimale ademhaling.  

Regelmatige beoefening van Pilates heeft veel voordelen: ALLE spieren worden geactiveerd, dus ook de diepere stabilisatie spieren. Dit zijn de spieren van onderrug, onderbuik, bekkenbodem en middenrif. Deze spieren vormen het spier korset van het lichaam, het zogeheten "powerhouse"  (ook wel "core" of "kernspieren" genoemd). Je verkrijgt daardoor een betere lichaamshouding, meer kracht, stabiliteit en balans. Buik- en rugspieren worden sterker, je hebt meer controle over je eigen lichaam. Ook is Pilates een goede ondersteuning om af te vallen. De spiermassa wordt groter waardoor de verbranding versnelt en meer vet wordt verbrand.

Pilates is voor iedereen geschikt. Vooral voor mensen met een zittend beroep, voor mensen met rug- en nekklachten, voor beginnende sporters en voor gevorderde sporters die hun prestaties willen verbeteren.